Skip to content

Hvordan skelne uafhængig journalistik og content marketing?

March 18, 2013

I dag blev det offentliggjort, at jeg pr 1. august skal være fellow på Syddansk Universitet.

Jeg er superstolt og ydmyg over at være blevet udvalgt til opgaven og over at læse pressemeddelelsen fra SDU, hvor styrelsens formand, chefredaktør Per Westergård, Fyens Stiftstidende, vurderer, at årets ansøgerfelt var det stærkeste i adskillige år.

– Der var mange spændende forskningsprojekter i spil. Når valget faldt på Pernille Tranberg, var det imidlertid især på grund af hendes person. Hun er en ildsjæl. Hun har kolossal indsigt i online-journalistik. Og så har hun gennemslagskraft. Hendes emne – kvalitetssikring af journalistisk indhold på nettet – er vigtigt, men i styrelsen var vi især optagede af, at hvis vi slipper en person som Pernille løs på universitetet i et halvt år, så vil der stensikkert komme noget brugbart og perspektivrigt ud af det for hele branchen, siger Per Westergård.

Jeg skal gøre mit bedste for at leve op til de høje forventninger! Selv mener jeg, at det er et fantastisk privilegium at få lov til at grave mig ned i så vigtigt et emne som den uafhængige journalistik, og hvordan man skelner den fra de stadig mere påtrængende kommercielle budskaber pakket ind i artikler i den digitale verden.

Alle er i dag sin egen journalist
Alle har i dag sin egen medieplatform i form af en blog og eller en plads på et socialt medie, hvor de kan offentliggøre sig selv og deres tanker, og det er på rigtig mange måder positivt. Men som jeg skriver i min ansøgning til fellowshippet:

“Samtidig er der tale om et stigende misbrug af journalistiske begreber til indhold, som langt fra er uafhængigt. Selv for garvede mediebrugere kan det være meget svært at skelne uafhængig journalistik fra indhold, der er betalt af økonomiske og politiske interesser.
Problemet med digital misinformation og den potentielle virale effekt er så stort ifølge World Economic Forum seneste risk rapport, at det (“digital wildfires”) udgør et af tre globale risk-scenarier.
Tendenser i medieforbrug omkring fragmentering af journalistiske omnibusprodukter (såsom adgang til del-indhold via aggregerings-platforme som Google News, YouTube, Zite og Flipboard) samt økonomiske problemer i traditionelle mediehuse gør det stadig sværere at gennemskue de forudsætninger, indhold er produceret under.”

Som jeg siger til journalisten.dk i dag kunne et trustmark eller et tillidsmærke være en mulig løsning:

»Ligesom hvis man går i supermarkedet, så kan man se om noget er fair-tradet, fordi der er en uafhængig licensorganisation, som sikrer, at produktet efterlever nogle bestemte retningslinjer, og det tror jeg bliver nødvendigt for uafhængig journalistik fremover. «

Jeg vil løbende blogge her om projektet, når jeg for alvor går i gang primo august. Hvis du har ideer, tanker, kommentarer, gode råd, ris – hvad som helst af reaktioner – hører jeg altid meget gerne fra dig.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

